Thursday, December 16, 2010

anak adalah amanah

(sorry takde gambar)

Saya sekarang ni kat rumah..tunggu En.Papa balik lepas tu nak pi jemput budak2 tu
arini saya half day..saya selsema lepas tu asma saya datang balik
dah lama tak kena..tiba2 je tadi rasa lemas..tak buleh bernafas
bila bernafas ada bunyik kat dada
nak pi sedut gas rasanya belum serius
so balik tadi saya terus tidur dalam keadaan bantal tinggi...legaaaaa...baru dapat oksigen sepenuhnya


sebenarnya saya bukan nak cerita pasal asma saya
saya nak cerita satu berita yang saya baca dan berita itu kena mengena dengan orang yang saya kenal
dia adalah kawan sekolah saya dulu
dari sekolah mana??? Seri Ampangan atau Juasseh??oppssss tu rahsia sebab taknak mengaibkan dia
kalau ada sesiapa beli suratkhabar kosmo isnin - 13.12.2010 mesti perasan dengan berita muka surat depan akhbar tersebut... BAPA TOREH KEMALUAN ANAK
beristighfar saya bila baca
kejadian berlaku di senawang, Seremban
bila baca nama kanak2 tersebut dan 'BIN' nya saya macam terkedu
dalam hati kata..."betol ke aku baca ni..?? takkan la si....??"
saya pun SMS kawan baik saya....untuk sahihkan nama betul si polan ni
kebetulan pulak dalam kosmo tak dinyatakan 'BIN' nya
adoiyai...hati dah meronta nak kepochi tapi maklumat tak lengkap
tak sabar tunggu Rabu sebab Selasa tu saya ada PTK dengan PDRM (kes cuba nasib)
korang tau..sampai termimpi-mimpi saya dibuatnya
hahaha..terserlah kepochi saya ni


Rabu tu...
mula2 lupa...lepas tu otomatik macam teringat balik dengan kes si polan
terus called member kat balai tanya nama si polan siap dengan 'BIN' nya sekali
yer...memang betol dengan sangkaan saya
si polan punya cerita la kat front page kosmo
tak sangka...patut la seminggu dua ni saya macam terpanggil-panggil nak sms dia
wahhh!! ayat terpanggil-panggil tak buleh blah la.. ; p
tapi sampai berita tu keluar saya masih tak buleh sms dia
macam ada sesuatu
dulu kami rajin bersms..bukan skandal..tapi sekadar rakan sebaya (pinjam ayat opismate saya)


kenapa dia jadi macam tu??? ishhh...macam tak percaya je
kot yer pun ada masalah..jangan jadikan anak sebagai mangsa...
meh saya ceritakan sikit apa yang terkandung kat Kosmo..

"si polan menoreh kemaluan anak sulung dia yang berumur 4 tahun ..lepas tu dia antar budak tu ke rumah pengasuh yang jugak saudara dia.... dia amik pulak anak no.2 dia yang berumur setahun dan naik motosikal menuju ke K.Pilah... si polan tinggalkan anak dia yang berumur setahun tu kat sebuah surau di Kg.Lanjut Manis, K.Pilah...seorang pengawal keselamatan jumpa budak tu..si polan meyorok kat kampung dia kat K.Pilah... bini si polan kat kampung sebab berpantang anak no.3...saudara yang mengasuh anak sulung tu gi report kat balai polis dan bawak budak tu ke hospital..pastu polis tangkap..pastu saya pun kepochi kat sini...hahahha..."


saya buat ringkasan aja tau
biar korang faham...nak taip2 sebijik-sebijik dari kosmo malas la pulak
nak scan, menda alah tu takde kat umah ni
so..saya buat la ringkasan..


saya pun taktau la si polan ni bawah pengaruh apa
samada alkohol?? dadah??? masalah duit?? atau anak terlalu nakal
budak2 mana tau apa2
takkan la anak menangis sikit dah naik hantu macam kena rasuk
buat anak pandai...nak jaga tak pandai
kan anak tu amanah dari Allah...
besok anak tu jugak nak bela kita, doakan kita, usung jenazah kita.....
yer la..bukan dia yang beranak..tak tau macamana sakit nak beranak tu sebab suka hati nak toreh sana toreh sini...sesuka hati nak tinggalkan
haihhhh..nasib ada orang jumpa
kalau binatang buas ke?? mana la tau kan....
dah la tu..tinggalkan dalam keadaan kesejukan...(kosmo cakap)
polan...polan..naper la jadi gitu??
ikut hati nak je gi tengok dia kat lokap tu
tapi saya tak berani..takut...lagipun saya ni kerani bukan inspektor sahab....
apa la perasaan bini dia, kan..dah la dalam pantang...


semoga si polan berubah..dan anak2 dia tak berdendam dengan bapak dia....
doa seorang kawan yang pernah bersekolah dan berskandal dengan si polan...
hahaha..statement berani mati..takde la..mana ada skandal..saya budak suci la..
dia rakan sebaya sahaja.... orang lain yang "angau" separuh mati dengan si polan
kalau saya bagitau kawan saya yang angau separuh mati tu, agak2 apa tindakan beliau???
apa2 pun ni rahsia..taknak aib kan si polan..

1 comment:

ietams said...

kan..
bile baca citer ni aku tetibe trauma balik.
T.A.K.U.T.
sebab melibatkan budak kecik.
siyan anak-anak dia.
semoga semuanya selamat.
kalu di gantung mati pun bagus gak
pesalah ni.
biar selamat semua dari jadi lagi kes macam ni.
Ya Allah selamatkan anak-anak kecil dari segala kesengsaraan, Amin.

makcik bawang