Wednesday, February 23, 2011

ini muka budak dah setahun


Dah besar budak sorang ni
ni saya draf masa 22hb aritu
akan tetapi dek sebab kesihatan tidak meng'ijin'kan makanya berdraf la entry ni
patutnya 22hb lagi saya dah publish tapi kepala berat...hingus meleleh..tambah pulak batuk
uuuuuuiiiisshhhh..jammed terus kepala ni
semalam 1 family demam..saya ofcoz la mc kan
hairan kan..budak tecit ni yang alih bulan habis dia babitkan seisi rumah
isk..isk...


Hepi besday sayang...dah setahun pun....
doa Ibu semoga Ammar jadi anak yang soleh - ofocoz la kan semua ibubapa nak anak macam ni
jadi orang yang berguna, tak menyusahkan orang dan yang penting..jangan tipu orang
itu yang penting....sihat selalu..tu pun penting...Papa, Ibu dan Abang Iman sayang Ammar
mmmmmuuuuuuuuuuuuuuuuahhhhhhhh



ini pulak gambar mula2 Ammar lihat dunia
baru lepas keluar dari labour room
kiranya segar dari ladang la..hahaha
ingat lagi setahun yang lepas..... (gambar goyang2 macam dalam filem untuk imbas kenangan)


19.2.2010 saya gi check up dengan pakar O&G
saya selalu kena check up sebab saya ada masalah dengan kandungan saya
sangat menguji saya...dah puas menangis mana dengan cerita karut orang keliling dan juga
ketakutan yang melampau..huhuhuhu.......(ada lagu selingan)
ok..ok...arini bior la saya bukak rahsia saya tu
dulu masa ngandung budak tecit ni...saya ada fibroid...yer FIBROID
memang menakutkan..ada kata baby tak buleh selamat la..baby cacat la
nanti bersalin kena operate la...siyes wei kalau buleh nak normal
biar la kena teran 10 kali pun janji normal
dah la saya ni lembik nak pulak kena hadap kesan perut kena belah tu
huiiiii.....(taknak bayang)


sepanjang mengandung tu...saya usaha jugak dengan cara tradisional
moden pun takat gi ulang alik klinik dan hospital
dan alhamdulillah lepas ammar berumur 5 bulan kot fibroid tu dah mengecut dan tak perlu follow up dengan pakar....lega sangat..terima kasih dekat makcik yang tolong ubatkan saya tu
beliau bace ke blog saya ni..ahhhh tak kisah..janji niat tu ada
sapa2 yang ada fibroid..atau sedara mara ada fibroid taktau nak pi ubat meh saya tunjukkan
wah...duta tak dilantik...hahahaha
selain fibroid..sebarang ketubuhan kat sekian2 tempat pun..InsyaAllah dia buleh buat
yang penting usaha....lain2 tu berserah saja
tanpa usaha tak jalan jugakkan


hohoho..melalut la..kata nak cerita pasal budak sorang ni..
tiba2 dah ke arah promot mempromot
apekehei...hahaha..biasa la..saya ni ada darah promoter sikit..hikhik


saya ni jenis nak bukak pintu rahim memang amik masa yang lama
dari 1cm ke 2cm adalah makan masa 2 hari
lepas lepak2 dalam wad doktor halau saya balik
hik..halau ko..tak kesian ayat tu
dah puas saya ikut cakap doktor suruh jalan2 bagi pintu rahim terbukak
tapi..tu la..kalau dah belum waktunya tu memang la..jalan la sampai ke Perlis pastu ulang ke Seremban balik..memang takkan terbukak punyer
awal2 lagi saya bagi tau doktor kat klinik tu..saya takmau check in wad tapi paksa jugak
heeeee...geram i tau....


malam 21hb tu saya sempat ke Giant Ampangan
sakit memang kuat..rasanya dah 2cm..rasa je
dalam masa menyoping tu kejap2 berhenti..tarik nafas....dah ok jalan balik
bukan shopping ape pun cuma beli barang2 untuk bersalin..dan dalam pantang nanti
sempat jugak makan nasik goreng ayam..tapi tu la..kata orang tua2, tanda nak bersalin adalah kurang selera makan dan berat badan menurun..
rasa sesuap dua terus taknak dah...masuk bilik
masa tu kami lepak2 umah MIL sebab kot apa2 tengah malam senang la nak tinggal Iman dengan uwan dia...
dah sakit selang 10 minit...nak lelap mata pun tak buleh
tanda darah dah keluar..last2 pukul 1 pagi tu terus saya kejut En.Papa suruh dia antar saya gi spital... ikut rasa hati ni pagi tu jugak saya akan bersalin sebab sakit dah kerap
rasa je..hahaha..

sampai hospital terus ke tingkat 1..sekali tu doktor ensem cek la
alo..lo..lo..malu nyer...dah la doktor tu bujang....hikhik
masa doktor tu cek saya hanya mampu tutup muka je
malu la wei..dah la ensem..akan tetapi...apabila beliau bersuara...hilang sudah kehenseman beliau
saya dan En.Papa saling pandang satu sama lain....huwaaaaaa....donat ko..donat...
donat pun donat la..janji kerja bagus...ha..jangan ingat saya ejek kedonatan doktor itu yer
sebabnya saya pun ada anak lelaki.....

lepak wad sekejap sementara tunggu doktor besar cek
mak duduk kelas 2 je...tak koser nak ke sana kemari semata nak duduk kelas 1... ; p
sementara nak tunggu siang...bapak sakitnyer..adoiyai...macam la tak pernah bersalin sebelum ni ... kejap ngiring kiri kejap kanan..kejap bangun..kejap duduk...
doktor besar cek dah bukak 4..so doktor besar suruh bekpes dulu
makan nasik lemak tu wok...mana nak lalu...sakit selang 3-4 minit
pastu misi masukkan ubat berak
mencicit ke toilet...biler dah ready..terus ke labour room
tapi...sedih...En.Papa tak dibenarkan teman saya
time tu H1N1 tengah menular
huu.....sedih tau...


oit...entry ni panjang la..terasa lenguh menaip
korang baca sampai abis yer
idea banyak ni...


dalam labour room tu rasanya saya la umat paling gediks plus ngada lebih2
nasib la budak praktikal nurse tu tengah praktikal
kalau dah sah jawatan amu nyer dia maki saya
hahaha...dah ko pilih bidang ni harus la layan pesakit macam akak ni
kejap2 ... "dik...sakit pinggang.."
"akak nak saya urut..?"
"ha urut.." (senyum dalam hati)
"dik...akak rasa nak kencing la.."
"jap kak..nanti akak kencing kat sini.." (sambil hulur bekas kencing..)
agaknyer dalam hati dia...very the la akak sorang ni

kejap kang.."dik...air yang masuk ni untuk apa..."
"untuk cepatkan bersalin.."
"oooo..dik akak nak ngiring kanan la.."
"tak buleh..nanti jantung baby terhimpit.."
''sakit la.."

bla..bla..bla..sampai la pukul 11 pagi tiba la masa saya nak meneran
teran..
teran..teran..dan teran...
keluar la budak ni
pukul 11.24 pagi
dekat setengah jam meneran
3.2 kg berat budak ni...
bile kawan saya Kak Mah - attendan tu tanya..
"anak sulung ape?"
"laki.."
"tengok sendiri la.." (senyum)
suspen je Kak Mah ni..nak perempuan..tapi rezeki dapat lelaki jugak
terima dan bersyukur sebab anak itu sempurna dan sihat
saya tak mengalami pendarahan..Syukur sangat
sebabnya kalau ada fibroid ni kebarangkalian pendarahan masa bersalin mungkin ada
tapi tu la..sapa sangka bila segalanya selamat...comel pun comel...
hehehe..puji anak sendiri


dah setahun pun AMMAR HAZIF ni
sepanjang dalam pantang dia memang baik..lena je tido En.Papa
hehehe..saya saja mentioned En.Papa sebab saya tak lena mana pun
sebabnya Ammar kalau nak menyusu dia tak terkuwek..kuwek..dia cuma hek..hek..
cuba time Iman dulu..hahaha..dah macam dia yang dalam pantang


nampak gaya minggu depan la bawak Ammar gi injection
semalam dia demam..mana buleh injection
buat penat tunggu nombor je last2..."arini tak perlu cucuk sebab baby demam.."
hmmm...tunggu minggu depan yer sayang...hahaha..
tau tak..nak dapat nama tu makan masa 5 hari tau
puas pikir sebab saya lebih cari nama perempuan lepas tu nak letak nama Aidil sebab saya minat Aidil Zafuan..hehehe..En.Papa tak kasi....eleh jeles..huhuhu


note : dialog antara saya dengan nurse itu adalah lebih kurang yer..tiada kena mengena dengan mana2 nurse selain nurse itu..hahahaha

2 comments:

ietams said...

memang dugaan kan..
kejap je mase berlalu..
simontel ammar,
happy belated besday comey!

ina's said...

kan puan..ko la pendengar setia aku

makcik bawang