Sunday, April 3, 2011

ahad

Hari ini hari Ahad..hari ini cuaca cerah dan panas terik
Ayat budak2 baru belajar buat karangan...
sebenarnya saya baru lepas membebel dan mengamuk...baru kejap tadi jadi singa jadian. Kali ni tak jadi hulk sebab saya pakai 'tiset' oren.


Kenapa makcik sorang ni membebel dan mengamuk. Senangnya jawapan dia...sifat semulajadi. Hehehe...tak la..saya kan seorang yang kuat makan...makanya hari ni jugak la saya nak masak sedap2 ikut tekak dan selera saya. Bila dah penat, rumah pulak bersepah makanya...hati jadi sakit, mata pun sakit. Saya pulak jenis tak buleh tengok rumah bersepah,lantai berlendir dan mula lah jadi singa jadian. Saya pun bukan la nak sangat jadi singa jadian ni. Tapi dah puas susun ayat manis tak jugak nak dengar hah..memang la...Sebagai Ibu saya memang nak anak2 saya jadi orang yang bertanggungjawab. Maksud saya, lepas main permainan atau buat keje sekolah, kena kemas balik ke tempat asal. Biar perangai tu terbawak2 sampai ke tua..supaya tak menyusahkan orang.

Ayat pertama :

saya : Iman..kemas balik mainan tu
Iman : Taknak


Ayat kedua :

Saya : kemas la..sian Ibu..
Iman : malas

Ayat ketiga "

Saya : Imannnn..dengar tak Ibu cakap..kemas..Ibu pesan kalau lepas main kemas balik..nak Ibu buang semua mainan tu??
Iman : (cebik mulut jeling saya)

Ayat keempat

Saya : (tanpa kata2) zasssssssssssssssssssss (sound efek baling mainan)
Iman : T_T

otomatik Ammar jadi takut terus duduk atas pangku saya. Iman kemas barang mainan dia sambil nangis. Saya pulak sambung bebelan. Lantak la jiran tetangga nak dengar ke tidak. Mungkin cara saya kejam tapi itu la cara saya nak elak dari tangan saya ni naik ke atas badan dia. Saya nak anak saya tau kebersihan, tak cincai dan tahu tanggungjawab. Ke mana dia pergi pun takde masalah.

Saya : dah siap kemas ke belum? (volume dah perlahan)
Iman : dah
Saya : buku2 tu...pensel kaler...botol air ribena..botol susu...belon2 tu...skuter...semua dah simpan???
Iman : dah...ni tak buleh
Saya : Iman masuk je dlm bakul tu..semua benda tak buleh
Iman : ni la..bateyi ni (bateri)
Saya : oooo..meh Ibu buatkan..Iman sambung kemas
Iman : dah Ibu


Saya jadi QA..cek bilik dia....

Saya : ni..belum abis kemas
Iman : (menurut perintah tanpa bantahan)

Cerewet ke?? tak sangat kot..En.Papa lagi cerewet tau..saya cuma tak suka keliling saya bersepah dan mata saya ni memang cepat jadi sakit. Cer bayangkan kalau sedara mara atau kawan2 datang rumah kita secara mengejut...hah tak ke bersilat nak kemas rumah???




ni sup tulang....sedap..hahaha puji diri sendiri



sambal bilis dengan terung belanda A.K.A terung peluru....2 je menu tapi penat macam masak 40 menu..eheh..bukan ape korang, masak dengan iringan iklan memang penat. En.Papa pulak ngan geng2 scrambler dia gi jaga budak2 beskal masuk hutan. Makanya semua saya kena handle..tu yang meroyan terlebih..

1 comment:

:: Cik Aien :: said...

sup tulang sedp..len kali wat lg ea datin..hakhak

makcik bawang