Tuesday, June 4, 2013

saat cemas


Budak sorang ni suka buat orang cemas tau..al-kisahnyer semalam la. Saya tengah sibuk masak untuk juadah berbuka...puasa sunat Rejab, korang. Tiba2 Iman bagitau...

"ibu..Amat masukkan tisu dalam idung dia"

mula2 tu ingat Iman main2..tak lama tu dengar Ammar menangis. Saya tengok la betol ke idak..sekali tengok lubang idung belah kiri tu memang dah putih.Maksudnya tisu ada kat dalam tu. Saya try korek guna jaring comel saya ni : ) tapi tak buleh. Taktau nak buat ape... blur..cemas semua ada...kejap2 lari tengok ikan masin dalam kuali pastu jerit2 panggil En.Papa.


En.Papa sambil bebel2 kat Ammar keluarkan tisu tu. Tak sampai 10 saat pon dia keluarkan tisu tu dengan penyepit ape entah. Kata dia benda senang tak payah nak cemas2. Orang pompuan biasa la...time cemas mana buleh nak pikir dengan rasional. fuhhh nasib baik ada En.Papa masa tu. Kalau takde dail 999 la kot..hihi...berbuka kat spital la gamaknya.

korang pernah cemas macam tu tak?? sampai tak buleh nak mikir padahal benda tu senang aje.pompuan kan....cemas mengatasi segalanya


Ammar..Ammar..suka macam tu. Suka bikin ribut. pagi tadi sembang2 dalam keta sambil flashback hal semalam. Saya tanya Iman camne dia tau Ammar masukkan tisu dalam lubang idung...

Saya : camne Along tau adik masuk tisu dalam idung?
Iman : Amat kate nak tengok taik idung dia tak? sekali Along tengok dia masukkan tisu tu. sebab tu Along panggil Ibu
saya : (ketawa)
En.Papa : budak sorang tu memang suka buat hal dia sendiri. Entah ape keje. Kalau senyap tu memang la..bebel..bebel..bebel... (paham2 sendiri la)
saya : dia kan akal panjang. Cik Zi (bidan) pon pernah kate ... 'bosar eh uri anak ko. Panjang akal budak ni' (ajuk cakap Cik Zi) so betol la Cik Zi cakap tu.

Dan En.Papa hanya senyap aje ...hihihi...perbuatan seseorang kena mengena ke dengan keadaan uri dia?? coincidence bak kata omputih ....  didikan dari mak pak sebenarnya. Tapi kami tak pernah ajar pon masuk tisu dalam lubang idung.... alahai Ammar ^_^

2 comments:

ietams said...

akal panjang bijak puan..
muahaha kelaka ammar..

ina's said...

memang puan..kesabaran kiteorg

makcik bawang