Wednesday, June 25, 2008

my resepi

Nnt biler senang saya ingat nak try wat menu ni la. Biler??? Ntah xtau pulok ha ha ha....



NASI TOMATO





Bahan-bahan ( 4~5org )

4cwn beras(dibersih dan ditoskn)
190g minyak sapi(kalau darurat boleh guna marjerin)
2 kuntum bunga cengkih
1/2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 cm kulit kayu manis
1 biji bawang besar dicincang
160g tomato puree (dlm tin)
1.8 leter air rebusan yang cair (bole juga nk guna kiub pati ayam)
daun saderi yang telah dicincang dan bawang merah (optional)
bhn dikisar: 2 ulas bawang putih, 3 ulas bawang merah dan 1 hiris halia

Cara-cara

Cairkan minyak sapi diatas api yang sederhana dan tumiskan rempah-rempah selama 1-2 minit.
Masukkan bahan tumbuk dan teruskan menggoreng hingga masak. Masukkan bawang besar dan goreng hingga layu.
Kecilkan api dan tuangkan puri tomato.Biarkan mendidih perlahan-lahan dan masukkan beras.Kacau rata-rata selama 1-2 minit.
Masukkan air rebusan dan garam secukup rasa.Biarkan cecair meresap ke dlm beras sebentar.
Kecilkan api, tanak nasi itu dengan bertutup hingga masak, masukkan daun saderi dan bwg goreng.


Nasik tomato ni padan dgn lauk ayam masak merah n acar nenas+timun. Ush...ush...ush... tedap nyer.... mak mentua lalu kat belakang kompon x nampak. La... lalu belakang mmg la kalu depan nampak kot... hiiiiiiiiiiii : p
Kalu saya dah berjaya buat saya akan tepek kat blog nih eh?? (sambil angkat kening) Tuk Puan Zulitha, ucapan saya kalu Puan nak raser meh la dtg umah I..ngeh ngeh ngeh..

~ dicilok : myresipi.com

1 comment:

ietams said...

amboiii.. sedapnyee resipi yg ko tepek.. buleh la aku try wiken nanti..aku cuti ari ni.. anak ku cucuk setahun. lambat buka ko nye blog. kalo awal td mau aku masak ikut resipi ko ni ha.. dah siap masak la pulok

makcik bawang