Friday, January 7, 2011

pagi yang riuh

Saya skip dulu cerita hari pertama Iman kat sekolah dulu yer
saya nak cerita pasal sejak dua menjak ni.... subuh2 alam rumah saya adalah riuh..dah macam pasar borong dah
lantak la jiran2 dengar suara sumbang saya menyanyi
dengar suara Iman menangis sebab taknak mandi
dengar suara Ammar menangis mintak dukung
riuh..memang riuh...
riuh2 bahagia....hehehe


selalunya saya nyanyi lagu "bangun pagi gosok gigi.."
nak bagi semangat kat Iman...tapi tak pernah berjaya
agaknya tak cukup merdu kot suara Ibu dia ni


kalau menangis pulak selang seli dengan perkataan... "tak payah mandi...Iman taknak mandi.."
"huuuuuu..taknakkkkkk....tak payahhhhhh..."

kesabaran saya ketika itu
masa tu la saya jadi seorang yang betol2 penyabar
tak buleh nak marah sebab bila dimarah lagi la dia memberontak
saya terpaksa physco dia (eh betol ke ejaan PHYSCO???) tak betol korang betolkan yer

"ok..Iman taknak mandi kita basuh muka je..gosok gigi..Kalau mandi dengan air sejuk..basuh muka dengan air panas"

angguk...

hahahaha..Iman taktau yang dia kena pusing
padahal sama je...basah jugak satu badan...bersabun jugak..tapi tu la cara nak senyapkan dia
sambil mandi sambil sumbangkan suara yang sememangnya dah sumbang
lepas tu kena balut dengan towel..dukung...baringkan.... adoiiii....kesabaran...
saya kena amik hati dia..biar dia tak menangis..biar dia ada semangat nak ke sekolah

dalam pada tu rasa bersalah pun ada
kejam ke saya sebab paksa dia sekolah??
patut ke saya buat gitu kat dia???
tapi keadaan ni memang dia kena lalui jugak
nak taknak kena harungi...alhamdulillah setakat arini dia tak nanges bila ke sekolah
bila En.Papa hantar pun setakat dekat gate je...bila amik dia masih macam pagi tadi masa mula2 masuk gate..bangga saya..bangga dengan dia sebab pandai bawa diri.....bila balik dia cerita tentang aktiviti dia dengan "teacher" dan kawan2
saya tersenyum bila dengar dia bercerita walaupun pelat


bila saya kata "cikgu" ajar apa?
dia akan sekolahkan saya balik.. "bukan cikgu la Ibu..teacher...Ibu ni tak tau pulak.."
gulllppppp..telan ayaq liuq saya....


apa2 pon biarlah riuh sekurang-kurangnya saya dapat kejutkan jiran2 tetangga saya
hahaha..padan muka korang sebab tak dapat bangun lambat...baru adil
hehehe...ohhhh..esok rumah saya sunyi sebab sabtu...kan cuti..yahoooo..suka...

4 comments:

ietams said...

hahahaha..
cerdik budak zaman sekarang kan

MayaYunus said...

mula2 jek,,,sok lama2 ok lah tu,, klu mia mang kul 5.30am dh aku mndikan,,, tp mulutku riuh kalu mengejutkan azri john rmbai itew,,,,,rasa cam bela 10 org anak,,,huhhuhu

ina's said...

inas:ietams-tu la

inas:maya-hahaha..en azri

Anonymous said...

iman takut mandi pagi ke???macamne nak ikut cik ain nak g mandi kat air terjun ni....

makcik bawang