Friday, February 25, 2011

berfikir sambil membebel


saya berfikir sambil membebel dalam hati
tapi korang berfikir sambil membaca apa yang saya bebelkan
hmmm..mari..meh...


Situasi pertama...

Tempat : Kedai Tom Yam di area Seremban
Waktu : malam tadi bersamaan hari gaji untuk orang gomen...(hahaha)

....baru je nak menjamah Iman mengadu nak 'uk..uk'..En.Papa yang settlekan dia...ha..i bukan queen control ok..ini namanya pembahagian tugas. Saya suapkan Ammar makan walaupun dia dah makan di rumah pengasuh. Settle segala urusan antara Iman dan 'bank' itu tiba2 dia bersuara...

"Ibu..totor la tandas acik tu.."
"syyyy..." (risau menyinggung perasaan tokey kedai)
"Iman deyi.."

makanya...wahai pengusaha restoran atau premis makanan..sila la amik berat sikit dengan kebersihan tandas anda. Kebersihan melambangkan peribadi. Tak guna ikan siakap 3 rasa tu sedap sampai tinggal ekor tapi kebersihan tandas korang tak jaga...errrr...apa kene mengena dengan siakap 3 rasa...???hahaha aku dah melalut..budak yang baru berumur 3 tahun lebih ni pun tau komplen yang tandas itu kotor. Belum lagi Ibu dia yang masuk. Kompon segala urusan tergendala..biar sampai sembelit..namun nak ku harung tandas kotor itu idak le...fikirkan yer...


Situasi kedua

Tempat : (rahsia)
Waktu : waktu pejabat iaitu masa bekerja 8-5, Isnin - Jumaat (koser nak datang wiken)

.... Hamba Allah yang terlalu ego..seorang perempuan..umur lingkungan 30-an..eh jap..nak dengar lagu ST12 - Jangan Pernah Berubah....... Suria Fm...hahaha..sempat lagi

sambung.....sedap lagu tu..hihihi...tak perlu la saya nyatakan siapa dan dimana ia terjadi...blog ni dah tak rahsia lagi...ramai yang jadi silent reader..eceh..silent la sangat...macam glems je blog ni..saya pun hairan bin ajaib la kenapa Cik Tipah suka tipu (bukan nama sebenar) ni terlalu ego..sombong...bila berjalan dia sanggup langgar orang tanpa kata maaf atau senyuman.....kalau berjalan tu nampak lubang hidung je..tu tanda dia jalan penuh gaya lagak dan sombong dengan erti kata lagi...hidung tinggi..tinggi ke hidung ko tu Cik Tipah suka tipu oiiii.....dia kena ingat yang tak selalu dia di atas dan sentiasa disanjung...mana tau..esok lusa..orang yang ko langgar tu la ko akan melutut mintak tolong tau...silap2 ko yang mengaku dia best friend walaupun orang tu tak ngaku....tapi Allah maha Adil...apa yang kita buat..kita akan dapat balik..tak caya..tunggu dan lihat....so...fikirkan....


Situasi ketiga

Tempat : Di mana2 seluruh dunia
Masa : tak kira masa

....sebelum panjang lebar melalut saya mintak2 sangat supaya saya tak jadi seperti orang2 di situasi ketiga ni. Mintak dijauhkan...Amin...kisah orang yang suka berhutang..buat personal loan dengan bank atau koperasi..orang gomen memang pemes dengan aktiviti ni. Saya bukan nak kata saya dalam golongan mewah atau tak pernah ada masalah duit tapi kalau ada pun saya diamkan dan pakai apa ada. Masalah nya....dah tau tak mampu, tapi sanggup buat loan untuk pakai benda berjenama semata nak menunjuk. Jenis apakah orang ini...?? yer..yer..bukan dia pinjam duit saya dan buat apa saya sibuk hal dia. Masalahnya korang...kalau tak nangis atau tak ngadu itu ini takpe...tak mengganggu kerja takpe...ini semua orang terlibat dengan masalah yang dicipta sendiri. Bukan seorang dua tapi ada la...gigih nak pakai henbeg jenama, henset canggih, bercuti-cuti Malaysia..nasib baik Malaysia..kalau cuti2 London???hahaha...tak tau nak cakap...mewah memang mewah..tapi sekejap je...bulan depan terjelir la lidah ko sebab gaji dah tinggal sikit. Silap aribulan, nak beli susu pampers anak pun tak lepas. Kesian kat anak2....tak pasal susu kena catu, nak makan mewah2 pun kena catu. Sampai pencen la utang tak abis. Kadang2 tu biler dengar masalah orang macam tu, saya jadi takut. Terus motivasi diri..pakai apa yang ada....simpan untuk kecemasan....biar tak bergaya asal takde hutang..pegang prinsip tu, InsyaAllah....dan bagi saya biarla berhutang dengan benda yang nampak dan ada kegunaan. Contoh - rumah,kereta atau ASB...ada aset dan simpanan...sori cakap..saya memang tak buleh berkawan dengan orang macam tu. Dah banyak kali saya terkena. Apa2 dulukan duit saya. Nak mintak saya bukan jenis meminta..kita jugak yang segan tapi dia buat selamba badak. Macam takde apa2. Berubah la..ko menunjuk kat aku dengan kereta baru, purse baru, gelang baru, tudung baru semua tu ada aku heran..??? Biler cukup bulan.... nganga..mula la tunjuk kemurungan..ish..korang fikirkan dan bertindak la yer...bukan jaga tepi kain orang tapi peringatan untuk kita semua.


Rasanya cukup la tiga situasi je kot
kang banyak2 sangat orang ingat saya suka kepochi hal orang
terpulang la kan....sebenarnya niat saya adalah untuk diri sendiri supaya kita gunakan otak biler nak buat sesuatu..

No comments:

makcik bawang