Wednesday, June 1, 2011

jangan....




JANGAN sesuka hati menabur fitnah pada orang yang kita tak kenal hati budi

JANGAN pula kita percaya dengan fitnah atau cerita yang disampaikan sebelum kita tahu hujung pangkal cerita tu

JANGAN mempergunakan kebaikan seseorang





Pagi ni je saya dapat cerita free berunsur fitnah tentang seseorang yang bagi saya takde masalah dan bukan seperti yang dikatakan tu. Saya sendiri baik dengan Hamba Allah tu. Baik maksud saya bukan tahap 'cemolot'. Bagi saya takde manusia yang sempurna di muka bumi Allah ni termasuklah diri saya sendiri. Tapi, kenapa la orang2 itu sanggup meracun saya supaya jangan berbaik dan berkawan dengan Hamba Allah mangsa fitnah ni??? Apa guna sembahyang 5 waktu tak termasuk yang sunat, tapi senang2 nak fitnah orang tanpa kita kenal hati budi orang tu. Tak guna jugak dengan peluang untuk menjadi tetamu Allah di Tanah Suci tapi hati tak bersih. Apa motif mereka2 ni??? Saya sendiri pun tak faham. Setahu saya, si mangsa tak pernah cerita keburukan kepada mereka2 yang lagak alim bercerita tentang agama mengalahkan Ustazah tapi ringan mulut je meracun fikiran saya. Alhamdulillah,saya bukan seorang yang cepat terpengaruh dengan cerita2 begini. Cuma senang terpengaruh dengan SALE atau jualan hebat di supermarket je....hehehe.





Kesian si mangsa. Kalau dia tau mesti dia sedih. Dan dari kejadian ini, tau la saya yang tak semua orang suka kita dan tak semua perbuatan kita disenangi ramai. Tapi yang menjadi persoalan, apakah dosa si mangsa terhadap si pembuat cerita atau pemfitnah tu??? Adakah sebab si mangsa vogeh da vass??? atau si mangsa menjadi perhatian lelaki dan mungkin juga dia lantang bersuara jika ada perkara yang tidak betul dengan pengurusan atasan??? Hmmmm.....




Kepada si pembuat cerita atau si batu api, tak guna berceloteh hal2 agama, hal2 halal haram, hal2 akhirat tapi senang2 nak cerita keburukan orang yang dia sendiri tak tau kebaikan dan keburukan orang itu. Dan JANGANlah senang2 nak meracuni fikiran orang sebab anda silap. Saya bukan spesis macam tu. Sori naik lori la wok. Satu jari ko tunding kat orang 4 jari lagi kat diri sendiri...sedar2 la.


note : saya akui saya bukan la baik sangat dan saya tak suka nak berlagak baik. Yang penting saya tau apa yang saya buat.

No comments:

makcik bawang