Wednesday, June 1, 2011

sehari 1 resepi


Psstttt korang...dengan vangga nyer saya mempersembahkan menu kami laki bini untuk malam ini...... Ayam masak halia. Sedap dan betol2 holiau...hohoho...(edisi membangga diri)
Akceli ni percubaan pertama dan saya masak sambil tengok buku rujukan (buku resepi). Itu namanya study smart la der... Bukan tak kompiden tapi saya nak pastikan ianya mengikut piawaian.hohoho.... Ada la 2-3 barang yang tak sama dengan yang dalam buku tu. Takkan la nak paksa2 laki beli daun bawang malam2 buta semata nak ikut buku. Kita buat dia maaaaa.....
Makanya saya tukar la ke kacang panjang dan carrot. Kira nya lauk 2 in 1 la. Tak payah masak sayur lagi. Semua dah ada. Semangat punya pasal terus bukak lemari cari pinggan bunga2. Mau kasik menarik sikit. hehehe : )


Mula2 macam tak jadi sebab cair. Dalam kepala otak ni dok pikiaq mana la nak ada tepung jagung (seperti dalam buku). Akan tetapi lemari tu seakan-akan menggamit saya. Dok kelebek sana sini jumpa tepung gandum la pulak dan bila bukak bekas kaler kuning tu baru la saya perasan dalam tu ada tepung jagung. Mak suker nyah...suker sangat sampai berjoget-joget kat dapur. Huuuuuuuuuuuuuuu


Dan ofcoz ler berat badan saya bertambah. Ahhhhhhhhhh...lantak la...dah masakan saya sedap, nak buat cemane??? Janji seluar jeans masih buleh disarung lagi. Kot tersangkut kat peha baru la saya berdiet.



Ni la buku rujukan saya tu. Mula2 tengok Ain beli terus saya macam.."eh nak jugak la walaupun dah tau masak" (edisi membangga diri lagi) Gigih goda laki mintak duit nak pi beli buku ni. Chef Hanieliza ni pun ada blog jugak. Ni blog dia kalau korang rasa nak belajar masak ..... http://hanieliza.blogspot.com atau korang scroll je kat bawah tengok saya ada link blog dia.


Tak payah la saya bagi resepi ayam halia ni. Rasanya korang tau kot. Senang je la korang. Oh yer...buku ni kat popular je kot. Kat book shop lain tak tau la. Cer korang survey.

makcik bawang