Friday, December 16, 2011

bila ibu jadi teacher

Ni buku Peter and Jane siri 1a dan 1b


Phewww...berpeluh dahi semata nak siapkan entry ni....Biasalah korang, line macam $^@#%^
Sekarang ni musim cuti sekolah dan waktu ni untuk Imanberhoneymoon...Tapi tak semestinya sepanjang sebulan cuti ni dia nak honeymoon aje...huh cannot anakku...cannot
dan sebagai omak yang cemerlang,gemilang dan terbilang haruslah buat yang terbaik untuk anak dia
Kita usaha dan selebihnya biar Allah yang tentukan
ye tak....???


Tugas saya cuma pantau dan betulkan bacaan Iman
selalunya sebelum start sesi pembelajaran mesti Iman warning saya macam ni....

"Ibu jangan marah Along tau..."

Mula2 tu memang la volume ditahap yang paling rendah
tapi masuk muka surat 3,4 dan seterusnya otomatik volume jadi tahap yang maksima
terkebil-kebil dia tengok setiap huruf
sampaikan IT jadi IS......DOG jadi TREE
huhuhu...nak gelak pun ada tapi simpan dulu sebab nanti dia main2




selalunya dia akan baca selaju yang buleh sebab nak cepat abis
bila di muka surat yang akhir je dia mesti bagi alasan yang paling baikkkkkkkkkkkkkkkkk punyer.....

"Along rasa mengantuk la bu..."

wahhhhh...kemain, time belajar mengantuk lepas simpan buku terus cergas lari keliling rumah
kesian punyer pasal saya biarkan la, takkan nak paksa pulak
kang tekanan perasaan pulak budak tu


sekarang ni Iman dah start saya antar mengaji
itu pun dia mengaji dengan uwan dia
saya ni bab2 mengajar memang kurang sabar
bukan sebab Iman lambat "pikap" ke haper tapi dengan budak2 kan ada cara dia
dah tentu la bidang ajar-mengajar ni bukan bidang saya
takat sikit2 tu buleh la
nak perfect macam teacher kat tadika dia tu mustahil


alhamdulillah Iman dah hafal Al-Fatihah walaupun pelat dan ada 1-2 sebutan tu yang tak betul
Mengira pun dah buleh, A-Z pun dah hafal
mengeja pun buleh la sikit2 walau tak seperfect mana
tapi tahun depan dah 5 tahun dia tak buleh main2 sebab nanti ada exam
kalau buleh sebagai Ibu, saya teringin tengok anak saya naik pentas amik hadiah
tak kira la dapat no terbaik dalam exam atau murid yang paling banyak membaca
KALAU BULEH.............. doa Ibu kan makbul....

No comments:

makcik bawang