Wednesday, August 8, 2012

taman larangan

Hebak tak tajuk tu..?? hebak tak? hehehe...Nak habaq mai ni kat umah saya bunga2 sedang kembang mekar di taman larangan. Kot saper2 nak sunting bunga di taman buleh tapi nak sunting anak bujang saya tak buleh...Sekarang ni kami tengah semangat dengan pokok2 bunga walaupun halaman kami sekangkang kucing...huhuhu...


Yang jadi tukang tanam En.Papa la. Dia la yang baja dan cantas2 ape yang perlu. Saya ni kadang2 aje tolong siram. Minat tu ada tapi tangan ni panas tak buleh nak tanam ape2. Oh yer..saya ni jadi tukang beli jugak.


Meh tengok gambar2 pokok kami tu....check it out : )


ni pokok spesis palma..saya beli kat Giant Senawang
satu pokok RM28... bodek punya bodek dapat la RM25
pasu pun beli kat tempat yang sama..


Pokok bonzai yang kami beli 2 tahun lepas
tak silap saya masa beli pokok ni sya peknenkan Ammar
kami beli kat ekpo pertanian



pokok bunga ros, bunga kertas dan serai..hehehe..serai tu senang nak menggulai dan merendang
geram je tengok bunga ros tu
En.Papa kerat batang ros tu masa kat umah sewa pertama kami dulu
ada 3 pasu tapi pasu yang ni paling lebat berbunga



aik..budak tecit pun ada..sibuk je



pokok paling kanan tak tau nama, pokok mak datin dan pokok lidah mak mertua kot
saya main belasah je..hihihi...yang pasu kecik2 tu kaktus...
kaktus tu ibarat hidup segan mati tak mau



pokok cili api...2 pasu dan kami dah merasa hasil dia
buleh tahan jugak pedas. Kat tanah tu kangkung dan kami dah merasa kangkung goreng hasil tanam sendiri. untuk kali ni kami tak ambik sebab kata En.Papa kangkung ni tak sedap dah sekian kalinya.



Yang ni ada pokok bunga kertas, ros putih.Yang nampak sipi2 tu serai jugak. Gemuk kemain lagi serai ni sampaikan jiran saya pun naik geram tengok pokok serai tu. Ada jugak pokok bunga ros jepun. Hihihi..saya tau pun lepas saya google nama pokok tu. Ada 2 pasu dan 1 pasu lagi saya gantung.



Pokok kekwa yang baru je kami beli kat Tesco. Dan yang dalam tong cat tu pokok nenas..Hmmm nyum..nyum sedapnya makan nenas dengan kicap. Uiks...makruh ler..sori..hehehe



Bonzai jugak...Jiran sebelah yang bagi. Terima kasih yer sebab bagi bonzai tu..suka sangat2 sebab koleksi bunga-bungaan kami dah bertambah. ok itu aje koleksi pokok2 kat taman larangan saya. Nanti kalau ada yang baru saya update yer. Kan best kalau halaman umah saya luas macam padang bola. Mesti lagi meriah dengan pokok2 bunga, siap kolam pastu ada air pancut...pastu ada gazebo. Leh duduk2 sambil ambik angin petang..hahaha...*berangan

1 comment:

MayaYunus said...

cantek,,, aku pun x leh menanam,, paneh..

makcik bawang