Tuesday, July 28, 2015

cara saya didik anak

Salam Syawal ke 11
Selamat berpuasa kepada yang berpuasa 6 : D
nak cerita pasal pegi open house sana sini sini macam malas pulak
esok2 la kita bercerita ye
saja nak sembang2 pasal anak2
tengah menung kat opis ni tetiba rindu kat budak berdua tu
bila terpikir balik betol ke cara saya didik anak
ikut sunnah ke?? tensen ke anak2 dengan perangai saya?
semua tu terpikir
hahaha bab tensen tu saya rasa ada KOT... mesti anak2 tensen sebab saya suka bebel
kadang tu bukan sengaja nak bebel-bebel tapi kalau tak bebel rasa tak comey je
hahahaha..fine tak lawak


Cara didik anak pada zaman sekarang ni tak sama dengan zaman mak-mak kita dulu
dulu tak secanggih macam zaman sekarang yang semuanya di hujung jari
lepas tu budak sekarang lagi advance dari zaman kita dulu
saya nak kata expert sangat tu takde la maklumla anak-anak kecik lagi
nak bagi tips ke nasihat ke memang tak sesuai
cuma buleh share je..sebab saya ni memang jenis suka menyembang
kadang2 tanya kawan2 yang lebih senior dari saya
camne anak deme tu buleh cemerlang
camne anak akak camni camne anak akak camtu
soal macam polis...hehehe tu ayat En.Papa kalau saya terlalu banyak tanya
Amat la yang ngikut perangai saya suka tanya itu ini


bertanya untuk pengetahuan tak salah bukan nak kepochi tanya menantu akak gaji berapa
hantaran baper dulang..itu memang tak la
cuma tanya untuk perbaiki diri...kalau bukan kita yang didik anak nak harap sape lagi, kan


Amat

anak kedua saya ni memang manja sikit..mungkin dia yang bongsu setakat ni
setakat ni la..nanti dah ada adik jangan nak mengada ek
kuat menangis dan berdrama...itu memang sifat dia
kadang2 Amat radio kami dalam kereta
semua genre muzik dia layan
dari laporan cikgu kelas, Amat ni fast learner (harap2 kekal sampai masuk U)

Iman

anak sulung saya...manja jugak tapi garang
hobi memang menyakat adik
dia tak macam adik dia yang sikit kepochi
Iman lebih rileks dan cool walau dia garang
setakat ni pelajaran dia ok..cuma kena guide je sebab tersasar sikit mesti menjunam subjek dia
penyedih...dalam hati ada taman

saya bukan nak bezakan anak-anak cuma itu perbezaan antara abang dan adik
alhamdulillah dari apa yang pengasuh-pengasuh saya yang dulu atau sekarang bagitau anak2 saya memang senang dijaga
bak kata Farah penasuh yang sekarang ni, suruh mandi dia mandi suruh tido dia tido
senang sangat nak urus dua beradik ni
alhamdulillah : D
sejuk perut bila dengar orang puji... *usap perut


cara saya ajar anak-anak2 saya lebih kurang macam Mama jugak tapi tak ikut 100%
Mama saya dulu garang...walau garang at least kami adik beradik jadi orang jugak walau tak jadi Perdana Menteri ; p
untuk umur anak saya sekarang ni saya ajar yang basic2 dulu
taknak terlalu memaksa sebab nanti stress budak-budak tu saya jugak yang susah, kan

#1 ~ kemas tempat tidur - kalau tak buat memang kena bebel....

#2 ~ lepas makan kemas tempat makan sendiri, angkat cawan, pinggan dan kutip sisa makanan
saya buat macam ni sebab saya tak suka bila orang yang dah kenyang lepas tu suruh orang lain angkat pinggan dia..ingat kedai makan ke hape kan

#3 ~ salam cium tangan bukan sondol tangan orang dengan dahi...

#4 ~ lepas mandi mesti sidai towel..tak sidai memang bebel plus towel tu akan masuk dalam bakul

#5 ~ lepas main kemas mainan tak kemas memang semua mainan tu dalam tong sampah

#6 ~ 1 subjek turun markah dari ujian yang lepas akan didenda. Antara dendanya ialah :- TAKDE TV, TAK BOLEH MAIN KAT LUAR DAN SAYA AKAN SOROK TABLET DORANG
andai ingkar akan ditambah sehari lagi denda tu. Begitu juga kalau tak buat homework


korang rasa melampau ke cara saya ni? saya buat untuk kebaikan anak-anak jugak
bukan nak tunjuk bagus
saya taknak anak saya kurang diajar
mana tau pendek umur saya ni, bila anak-anak2 kurang ajaran orang mesti sebut.. 'mak dia tak ajar'
sobs...sobs..sobs...sedih tau
semua yang di atas tu tak semua anak saya ikut 100%
biasa la budak... mana boleh paksa2
cuma yang No. 6 tu memang dah jadi undang-undang tetap
dorang dah tau..silap sikit denda tetap jalan
degil sikit tau nak denda menunggu
kadang2 dua beradik kena denda kadang2 salah sorang
makanya yang kena denda tu pandang je la yang sorang lagi tu main bola depan rumah
bila ada denda macam ni dorang mesti taknak ingkar arahan
lagi satu, saya memang tak mewahkan anak-anak saya
Iman selalunya saya bagi RM3 kalau ada KAFA atau tak bawak bekal
kalau bawak bekal saya bagi RM2
ada baki masuk tabung
bukan kedekut tau tapi ini memang cara kami didik anak-anak


Pernah Iman tanya saya, kenapa tak bagi can dia ponteng sekolah padahal tak belajar pon
kenapa kawan-kawan dia buleh je
jawapan saya simple je... 'biar la dorang kaya ibu tak kaya, orang tak kaya kena belajar rajin2'
ntah paham ke tidak si Iman...hihihi...tapi dia takde ungkit lagi pasal isu ponteng sekolah walau time tu dah hujung tahun


Rasanya dah panjang entri saya ni
muak pulak nak baca
ok tu je perkongsian saya untuk tatapan korang

BYE... >_<

No comments:

makcik bawang