Wednesday, June 11, 2008

Makhluk Tuhan paling Bongok

Makhluk Tuhan paling Bongok. Ha... mcm lagu si Mulan Jameela pulak. 2 org makhluk yg bongok ni betoi2 mencabar kesabaran saya. Yang sorang ni 'D' (bukan nama sebenar) betoi2 bikin saya hangin satu badan dengan dia. Yang sorang lagi x payah la saya mentioned nama dia. Sesape kwan yg rapat dgn saya terbaca blog ni tau la saper yang saya maksudkan. Ok citer dia mcm ni ...... selama ni statistik mmg saya yg buat. So saya mengaku mmg kalu aper2 kesilapan yg berlaku mmg saya yg b'tanggungjawab. Itu pun bulan Mei punyer. Klau U all nak tau ekceli statistik tu patutnyer dibuat oleh org lain atau lebih tepat lagi ... (tett) tapi disebabkan dia ni jenis makhluk Tuhan yg paling lembab tuk terima aper yg di ajar, so saya la yg buat menda ni. Saya pun xtau la mcmana dia leh dapat keje??? Patut ker saya salahkan org yg interview dia?? Ha.... saper nak jawab??? Tahap kelembapan dia semua org kat opis ni dah tau. Dah la lembab pastu degil nak mampos. Bila org ckap ini dia cakap itu... maner x hangin satu badan. Ok ok sambung balik pasal statistik yg menjadi punca saya gelarkan dorang makluk Tuhan paling Bongok. Memula budak ni dipanggil oleh 'D' (bukan nama sebenar) tuk terangkan betoi ka figure statistik tu sbb kalu dikaji balik mcm x masuk akal. Saya xtau ape budak ni jawab kat 'D' (bukan nama sebenar). X lama tu saya pulak kena panggil. Dialog dia lebih kurang mcm ni....

'D' : ni betol ker jumlah yg awak taip ni??
Saya : ye 'D' .... lagi pun saya hanya carried forward jumlah dari bulan lepas.
'D' : tapi kenaper bila saya kira balik jumlah dia patut 28 tapi awak buat 24??
(sambil mengira tambah itu tolak ini)
Saya : ohhh saya silap key in tu (dgn berani nyer saya mengaku)
'D' : ni sifir pun x betol mcmana ni? mmg la saya patut check sebelum sign tapi saya pun byk keje nak buat kalu mcm ni baik saya yg buat. (sambil tinggikan suara)
Saya : (dgn muka terkulat2 sambil angguk)
'D' : selama ni saper buat??
Saya : saya 'D'. Tapi saya dah siasat (ceh mcm pegawai polis lak) benda ni silap sebab .... (tetttt) ambil alih masa saya cuti bersalin. Bila dah salah key in jadi selamanya benda ni salah. (dgn harapan x kena marah)


U all nak tau bukannyer dia nak dengar alasan saya tu sebalik nyer dia salahkan saya balik. Yang 'D' ni pulak langsung xnak dgr ape yg saya cakap. Dia buat saya mcm OKT (bahasa org mahkamah ORANG KENA TUDUH) dalam kandang pesalah. Tu yang bergenang ayaq mata tu.. Satu lagi pasal statistik ni dari tahun lepas asyik saya ngan kawan saya (dah tukar) kena 'tiau'.

'D' : lain kali kalu ..... (tetttt) cuti, awak kena wat betol2.Faham??
Saya : (sambil cakap dlm hati) ni mesti ... (tettt) cakap kunun nyer dia cuti dan xtau aper2.
p/s : kalu u all nak tau statistik ni tuk bln Mei mase tu .... (tett) xde)

Saya : tapi benda ni mmg dah salah sejak tahun lepas lagi. (hah dgn berani nyer nak back up diri)
'D' : panggil .... (tettt)

Saya pun dengan air mata bergenang kuar dari bilik 'D' dan terus jerit ".... (tettt) 'D' panggil". U all tau aper reaksi dia??? dengan gedik santai sambil tangan pegang tipon (mase tu dia bgayut) "Yer ker kak Ina??" Saya wat donno jek. Dalam hati kate ada yg mampos aku terajang nih....
Dan tuk kali kedua dia tanyer lagi "Yer ker kak Ina??" Saya kate dgn nada tinggi bukan nada dering tau YE LAAAAA...

Ishhhh naper la..... jam tu gak air mata meleleh. X cayer tanyer As. U all tau dak ... (tettt) ni nak 'save as' pun xtau. Kadang2 xtau makner 'save as' bila cakap pindah dari disket ke my document baru dia tau. Camno?? Kalu ajar arini sok luper. Kadang2 saya marah dia kalu nak blajar wat nota. Ni asyik.... luperla ...... x ingat...... ntah xtau.... Bongok kemain. Satu lagi dia ni bila org marah dia dgn gedik tanpa faham aper maksud nyer terhegeh-hegeh gelak. Kalau lah ada jin ijau yg kuar dari teko aladdin tu saya xkan mintak super power tapi mintak nak lempang dan terajang si ..... (tettt). U all kalu kat tempat saya mcmana ek?? Sila la tinggalkan komen..

Sementara dia dalam bilik 'D' saya wat lawak (walau hati dah membengkak) sambil tadah tangan cakap "YA ALLAH AMPUNI LA AKU. BAGI KESABARAN YG TINGGI". Budak2 ni bantai gelakkan. Ye la bengang pun bengang jugak tapi mesti ada gelak ketawa. Nnti leh jadi giler. Kite sambung balik .... bila ....(tett) kuar dari bilik 'D' ,,,

...(tett) : mcmana ni?? ..... (tett) xtau nak jawab aper lagipun ... (tett) xtau.
Saya : jawab je la. Kan aritu sebelum akak cuti akak dah ajar. Maner nota?
...(tett) : ntah kat maner. lagi pulak luper.
Saya : (mengeluh dalam hati)
...(tett) : xpun akak berdiri blakang ...(tett) tolong ... (tett) jawab. 'D' suh wat surat kat JPN pasal kesilapan mcmana ni.

*** Wahhh manyak cantik... ah x koser aku... lantak la ko. Walau pun hati bengkak tapi saya xnak dgr bising2 dari yg mcm murai tercabut ekor, dia so saya dail ke JPN. Tapi hampeh pegawai yg incharge xde.

...(tett) : keje banyak lak tu. surat x daftar lagi (sambil merungut blah ke tmpt dia lepas xde respon dari saya)

U all tau x mmg la keje jadi banyak sbb dari pagi bergayut, tgk email. Dah la lembab pastu xtau bahagi waktu bila nak wat keje bila nak joli katak bila nak mengulor. Jam kul 4.35 saya dengan bangga nyer amik henbeg terus blah. Sok kite tgk aper yg berlaku..

1 comment:

ietams said...

hohoho.. ko belasah je minah tu sob.. jgn tunduk mengalah kalo bukan kesalahan ko.. in future ko prepare awl2 bukti keje yg ko buat dgn bukti org yg ganti buat keje ko.. bia bersedia seblom terkena.. susah ho...

makcik bawang