Wednesday, March 30, 2011

saya tak kacau orang tapi orang kacau hidup saya

Mode : emotional terlampau

Tajuk memang panjang, sebab saya tengah beristighfar panjang ni. Mintak diampunkan dosa sebab sekarang ni dok asik bebel maki hamun.

Camne saya nak stori eh...??? ok ape perasaan korang kalau korang dok diam2 tapi ada orang cuit korang maksud saya kacau korang..?? marah..?? rileks..??senyum..??ketawa terbahak-bahak..??
hmmmm lain orang lain cara nya...saya emo atau maki hamun ada sebab...


situasi pertama :

seseorang yang dulu rapat ngan saya tiba2 jauh dari saya. taktau ape sebab musabab nyer tapi menurut luahan beliau...kononnya la..saya lupa diri bila ada kawan lagi.Halooooooooooooo...ini bukan zaman budak2 yer..nak ngadap ko sorang.Cukup2 la time sekolah dulu ada makhluk marah saya sebab saya rapat dengan Cik Puan. Rimas ok bila kes rebut merebut kawan ni. Hehehe..istimewa gak eh saya ni...?? sambung balik...so, bila dia jauhkan diri, saya buat macam biasa. Buat secara matang. prinsip saya, lantak ko la nak masam muka ke, nak tacing berlebih-lebih ke, janji saya tau apa yang saya buat. Kali pertama bacer blog ntah ape2 dia tu saya masih bersabar, dan kali kedua memang tahap kemarahan saya sampai ke kemuncak bila dia tulis satu note di FB. dari pangkal ke ujung 100% salahkan saya. kata saya hipokrit la suruh saya bincang dengan En.Papa pasal perangai saya. WTF u la pompuan (sori)...nak pertikai perangai aku...lain kali pandang cermin dulu.dah 2 orang keluar la..ko tu nak kata tunang boifren pun kejap sambung kejap putus. pikir dulu...ko sendiri kata boifren ko pernah tegor perangai ko macam budak2..so pikir sebelum taip setiap bait perkataan..Korang nak tau ape sebab dia meroyan dalam FB?? puncanya 1 je..saya blocked dia supaya dia tak buleh bace wall saya. Itu saja..kelakar kan..meroyan tak tentu hala sebab kena blocked.memang dasar keanak-anakan. Dia kata dah jumpa kawan yang tak hipokrit. Good...good...standing ovation untuk dia. Biarla..tak guna saya mentioned kat sini..buang masa...tunggu la..saya tengah kumpul mata ganjaran..cukup masa...perang la.


Situasi kedua :

pagi tadi elok je saya tagging buku Perintah Am sambil borak dengan Suriani. Makcik tua tu dok lalu lalang macam saya ada hutang dengan dia. Tak puas hati dia gi mengadu dengan Sarjan Mejar atau SM Kebajikan pasal kami dok berkumpul. Tak pasal2 SM datang nak tengok ape kami buat. Makcik ni lalu sambil senyum sini mengejek. Saya dah hangin tapi masih buleh di kawal. Jam berganti jam, minit berganti minit. Cewah..macam penglipurlara pulak ; p
Saya dok lepak dalam surau sebab nak solat Zuhur, tengah dok lepak2 sementara tunggu selipar tiba2 Makcik tua tu datang. Dia nak solat jugak..biorkan..ini rumah Allah. Akan tetapi dengan meninggikan suara sambil bertanya dengan saya yang bermuka suci ini...

"akak tengok ko rapat dengan Suriani. Ko jangan baik sangat dengan dia.." (ayat lebih kurang yer)Italic
"apesal lak kak..?"

tiba2 datang terus sergah saya dengan soklan bangang. Ada ciri2 nak menyucuk.

gaduh..
bla..bla..bla
gaduh..
bla..bla..bla

malas nak taip ayat2 pertengkaran kami. Nak tau tanya Ain sebab dia saksi. Bery pun tak kusyuk sembahyang sebab suara kami saling berlawanan. Tapi saya sempat kata gini kata dia :-

"tak puas hati kita jumpa 3 orang."
"buek apo..dia tu memang tak elok"

dan ada jugak ayat gini :-

"kak, ni umah Allah, surau. Baik takyah sembahyang kalau akak sakitkan hati orang."
"pot..pet..pot..pet" (ayat Makcik tu) ~ luper
"saya kenal dia dulu dari akak tau."
"akak bukan apo, akak taknak ko terkono ngan dio."
"tadi tu akak cakap ape kat SM??"
"mano ado"
"toksah berlakon la kak.." (sambil buat tangan macam Karam Singh Walia..hehehe)

cam haram...dasar orang tua kaki cucuk..

"jaga diri sendiri, toksah sibuk hal orang la kak.."

menggigil satu badan sebab tahan geram. Ain dah risau takut saya gi penampar Makcik tu. Dun wori geng, selagi dia tak guna anggota badan atau senjata selagi tu saya leh bersabar. Ikut hati nak je saya lempar dia dengan pencuci muka yang saya pegang masa tu. Tapi kawan2 suruh saya istighfar...dan saya dapat hilangkan rasa marah tu. Bayangkan korang, aper motip dia kata gitu sambil jerit2 kat saya..?? Kot iyer dia benci Suriani, gi la bersemuka dan buat aper cari saya. Satu kejayaan untuk saya adalah saya tak menitiskan air mata. Selama ni sikit2 nanges..sikit2 nanges..tapi bukan sikit tau banyak. Mungkin keadaan di IPD ni buat saya jadi cekal.


Entah ape la nasib saya masuk IPD ni. Kalau tau la...biar saya berulang ke Putrajaya. Surat pertukaran dah pun saya hantar dan sekarang di Bukit Aman. Alhamdulillah..urusan saya dipermudahkan berbanding dengan kawan2 yang lain. Doa orang teraniaya makbul kan, korang. Saya tak pernah kacau orang, dan bila ada orang bawak mulut ke saya mesti saya simpan rapi2 sebab prinsip saya...BIAR ORANG LAIN BUAT JANGAN SAYA YANG BUAT..dengan makna lain..biar orang lain yang bawak cerita tapi cerita tu bukan dari mulut seksi saya ni...hahaha


Saya bukan la kaki gaduh, dan saya bukanlah suka2 nak maki hamun atau carut marut. Tapi keadaan yang buat saya jadi begitu. Kepada Zurina (kalau dia baca) fikir apa yang ko dah buat. Jangan bertindak guna hati tapi guna la otak yang Allah bagi. Tahniah la sebab dah jumpa kawan yang "TAK HIPOKRIT". Untuk pengetahuan Zu, akak dah tanya asben akak, apa keburukan perangai akak. En.Papa hanya senyum. Setahu akak, akak blocked ko pun tak lama tapi ko melenting macam la akak burukkan ko dan bukak segala rahsia ko. Maaf la kalau akak ada sakitkan hati ko. Dan kalau ko rasa akak ni hipokrit..meh bersemuka. Dan terima kasih sebab dulu akak selalu tumpang kereta ko untuk lunch atau urusan bank..terima kasih banyak2..moga Allah murahkan rezeki ko....Tak lupa terima kasih sebab ko ungkit balik tentang kebaikan ko terhadap akak... T_T


Untuk Kak Timah...siapa akak nak halang saya berkawan dengan Suriani. Suka hati saya la..dan lepas kejadian tadi nak pulak terjadi di surau, rasa hormat saya telah hilang. Walau akak datang salam minta maaf kat saya, tapi saya dapat baca yang akak tak ikhlas sebab lepas tu akak terkedek-kedek gi jumpa CC besar. Kemain rancak mengadu domba.Insaf la kak..dah tuo pun..anak akak dah besar2 pon..tapi ingat...kalau CC besar panggil saya, akak tau la perang akan tercetus lagi...


Korang nilai2 la sendiri...saya bukan kata saya baik, suci lagi murni. tapi kalau orang kacau saya dulu, memang berangin la saya..."Cik Puan, aku macam tu ke..? hanya ko yang tau aku macam ana"


note : dialog lebih kurang yer...tak dapat nak ingat semua tu sebab bercakap dalam keadaan marah

6 comments:

:: Cik Aien :: said...

sabar la kak..dugaan tuk akak..bkn senang nk puaskan hati orng..nak2 klu orng tu memang xleh tgk kite senang or lebih cket.abaikan je.xrugi pape pun.sal kejadian dlm surau,yes memang ain saksi.perbalahan mulut yg x sepatutnye terjadi.xde angin, xde ribut, elok ain ngan kak sab beborak dlm keadaan tenang dlm surau tetibe jd panas.x pasal2 dtg orng len meninggi sore dlm surau sound supaye sabrina jgn kwn rapat ngan suriani?plz la.mcm budak2.profesional la cket.klu nk tegur, tegur la cara baik..makin xfaham perangai org2 yg ade kt ipd nie..

Unknown said...

dikk akak rasa akak tu dongki kat ekau sebab ko lah yang paling vogue the vast kat situ ! semoga dapat tempat baru yang buat ina rasa happy je nak pergi kerja !

MayaYunus said...

aku lak yg hangin kek cni,,ko abaikn je makhluk² spesis cam gtu tu,,x dak guna dikenang²,,,diingt² wat migrain pala hotak je,,,tp sblum ko nak blah p mana², kasi sedas 2 peng-ajaran kat org,,rasain dia,,

opps,,aku bkn batu api tau,,,aku kawan ko,,peace ☺☺ dah senyum,,,

ina's said...

inas:ain-abaikan mereka..akak x usik org so jgn usik akak

inas:kak shibam-thanks kak beri semangat kat saya

inas:maya-mmg hangin nak pulak aku jadi mangsa

ietams said...

ina's,
betul kate kak shibam tu weh..
aku sokong beratus ratus percent

manggihnakai said...

nak buek camno...ter..kenal plak kan ngan org yang cakap x serupa bikin.....x pe beb..aku pn mmg hangin ngan dia.....rase nak......ko tau kan!

makcik bawang