Friday, December 20, 2013

dari mulut terus ke otak


Hamboiiii lebar nye mulut..hahaha
eh lupa..salam Jumaat korang..Assalamualaikum
kejap je dah Jumaat..lagi sekali Jumaat lepas tu masuk tahun baru
dah tua.... *nanges
dah ada azam baru?? dah ada angan2 baru??
bagus.... awal merancang
saya dah ada...tapi tu tunggu entri akan datang ye


Arini kan saya sorang je kat opis...dua orang lagi cuti dan sorang Kopral tu gi meeting
nak start keje tapi macam malas..jap jap lagi la (psstt..saya harap bos tak baca)
nak tanya ni... korang pernah ke berhadapan dengan orang yang cakap tak serupa bikin
dalam pemahaman saya ni... bercakap tak tak seiring dengan perbuatan
buleh ke kata gitu?? ke salah??
bagi pepatah yang saya gunakan pulak ialah..bercakap tak terus ke otak
maknanya dari mulut jatuh ke hati
kalau dari mata jatuh ke hati buleh terima akal lagi
ini bercakap ikut suka hati
ada eh orang macam tu?? tak paham...tak paham...


Contoh yang senang la kan, minggu lepas kata lain
arini tengok dah lain
masa minggu lepas tu dia bercakap seolah-olah benda tu takkan berlaku lagi
last2 dia kantoi dengan perbuatan dia tanpa dia sedar saya dah tau semuanya
tu contoh tau..jangan la terasa
kalau terasa pm saya sebab saya insan biasa
saya nak share je bukan ada niat lain
kalau masuk fb nanti orang tanya..

"kenapa ko"
"apesal asik meroyan?"

macam la yang tanya tu tak pernah lepas perasaan dalam FB
sedangkan retis tersohor pon gunakan FB atau apa saja media sosial untuk lepas perasaan
kadang tak paham manusia ni..ye saya tau saya pon manusia
tak lari buat silap tapi saya cuba bercakap menggunakan akal
sebab saya taknak orang 'postmorten' balik apa yang saya katakan
ayat 'postmortem'... hahahha..dah macam pakar forensik pulak
dasat ah...

entri saya panjang eh?? taknak baca sampai abes la tu
taknak baca sudah..ini blog saya..jari saya yang menaip
suka hati saya nak membebel kat sini


mungkin jenis saya suka 'postmortem' apa yang orang cakap
atau ayat lebih senang ingat balik apa yang orang cakap
tu jadi masalah saya..asik mikir apa orang cakap apa orang buat
dah macam takde keje lain sebab mikir
bukan apa...senang nak jadikan panduan hidup
kan kata orang2 tua..yang baik jadikan teladan yang jahat kita jadikan sempadan
gitu la maksud saya..bukan camtu-camtu je nak mikir
takde keje aihhh


panjang lebar dah membebel
saya minta maaf andai bebelan saya ni ada yang terasa
bukan bermaksud nak perli sesiapa
ini lahir dari kata hati....jujur dari saya
jangan ada dendam antara kita
jangan ada dengki sesama kita
jangan jeles menjelesi
bak kata kiah propa.."jaga-jaga..ada yang memerhati"



senyum itu sedekah
senyum juga awet muda


sharing is caring :

makna TELADAN (kata nama) - contoh,ikutan,model,panduan,peringatan,nasihat,pedoman,pengajaran (Kamus Pelajar)

makna post-mortem - pemeriksaan dan pembedahan mayat utk menentukan sebab-sebab kematian, autopsi; 2. pemeriksaan sesuatu rancangan yg gagal utk mengetahui sebab kegagalannya. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

2 comments:

cahayahidupku.blogspot.my said...

Sekejap jer nak masuk tahun ye Ina... rasa macam baru jer bulan Januari hahaha tu mulut besar tu..

Biasalah manusia ina, bermacam ragam kan... :)

ina's said...

tu la..

makcik bawang